Zwellingen in of op vingers en handen

Zwellingen in of op uw vinger of hand kunnen vele oorzaken hebben. Het eerste grote onderscheid dat we kunnen maken is of de zwelling in of onder de huid ligt.

Bekende voorbeelden van zwellingen in de huid zijn talgkliercystes of ingegroeide haarzakjes, maar het kan ook een vorm van huidkanker zijn.

Bekende voorbeelden van zwellingen onder huid zijn een ganglion of vetbult, maar kan ook een uiting zijn van dupuytren of zwelling rond de pees/pezen.

Tweede grote onderscheid dat we kunnen maken is door de zwelling zelf te onderzoeken: zit deze vast een een bepaalde structuur? Beweegt het bijvoorbeeld mee met een pees of juist niet. Of is de zwelling juist los van de onderlaag zoals bij een vetbult. Doet het pijn als u de zwelling aanraakt? Stroomschokjes? Dan zou het bijvoorbeeld een neuroom kunnen zijn.

Doormiddel van het gesprek dat u heeft met uw plastisch chirurg, de plaats waar de zwelling zit en het lichamelijk onderzoek, komen we meestal snel tot een diagnose. Het gaat te ver deze nu stuk voor stuk te behandelen. Samen met u zal een specifiek behandelplan worden gemaakt. Lukt het niet om er achter te komen wat het is, kunnen we u verder behandelen in het ziekenhuis, alwaar we dan eerst beeldvormend onderzoek zullen verrichten.

Behandeling

Als de diagnose duidelijk is en een behandelplan is gemaakt, zal dit veelal het verwijderen van de zwelling betekenen. Dit gebeurt in het algemeen onder lokale verdoving en nadat de zwelling is verwijderd zal de wond gehecht worden en een drukverband worden aangelegd. Indien nodig wordt de verwijderde zwelling opgestuurd voor onderzoek.

Nazorg

• Houdt uw hand de eerste 24-48 uur zo veel mogelijk hoog
  • U mag uw vingers/hand gebruiken voor lichte dingen, bewegen is juist goed.
  • Na 48 uur mag het verband af en mag de hand gewoon nat worden
  • Na 10-14 dagen worden de hechtingen verwijderd en krijgt u verdere instructies

Voor meer informatie kunt u de algemene folder Handoperaties raadplegen.

Meer achtergrond informatie?

Oorzaken m.b.t. onze aandachtsgebieden

• Carpaal Tunnel Syndroom.
  • Overbelasting.
  • Springvinger: Een springvinger is een afwijking die wordt veroorzaakt door een ontsteking in de buigpezen van de vinger. Vaak heb je een “verspringend” gevoel als je je vinger probeert te strekken. De vinger is ook vaak gezwollen.
  • Skiduim: Een aandoening waarbij de gewrichtsband die aan de binnenzijde van de duim ligt scheurt, verrekt of verslapt. Je kunt je duim niet meer goed bewegen en bepaalde duimbewegingen doen pijn. Directe behandeling kan voorkomen dat het duimgewricht instabiel wordt en de klachten blijvend zijn.
  • Medicijnen: Steroïden en medicijnen tegen pijnlijke zenuwen, zoals gabapentine en pregabaline.
  • Letsel: Een gezwollen vinger kan ook betekenen dat je iets gescheurd, verstuikt of verwond hebt. In het ergste geval duidt een gezwollen vinger op een gebroken bot.
  • Artritis: Er zijn twee vormen van artritis: 1. Reumatoïde Artritis (RA) tast de gewrichten aan en veroorzaakt zwelling, pijn en stijfheid. De symptomen verschijnen vaak eerst in de handgewrichten. RA heeft meestal invloed op beide handen. 2. Psoriatische Artritis kan invloed hebben op mensen met de huidaandoening psoriasis. Het veroorzaakt vaak een worstachtige zwelling in de vingers en tenen.

Mogelijke andere oorzaken

• Lymfoedeem.
  • Syndroom van Raynaud.
  • Pre-eclampsie.
  • Te hoge zoutinname.
  • Sport en warmte: Je bloed stroomt meer naar de plaatsen die het nodig hebben en minder naar je handen, waarop de kleine bloedvaten reageren. Ze zetten uit, waardoor je vingers gaan opzwellen.
  • Warmte oedeem (warm klimaat).
  • Externe verwondingen.
  • Vochtretentie (oedeem).
  • Premenstrueel Syndroom (PMS).
  • Jicht.
  • Nierziekte: Als er iets mis is met je nieren zijn gezwollen vingers meestal een eerste signaal.
  • Sikkelcelziekte.
  • Sclerodermie.
  • Zwangerschap: een plotselinge zwelling, vooral in je handen en je gezicht, kan een teken van zwangerschapsvergiftiging zijn.
  • Infectie: Een gezwollen vinger kan ook wijzen op een infectie.